هسته پژوهشی علوم شناختی


انجام فعالیت در حوزه های علمی و پژوهشی نیازمند وجود ساختارهای هدایت کننده و تسهیل گر می باشد. در این بین شاخه های میان رشته ای نیز از این قاعده نه تنها مستثنی نیستند بلکه بعلت نیاز به همکاری میان رشته های مختلف نیاز شدیدتری به وجود نهاد و ساختاری پیوند دهنده و هدایت کننده دارند. علوم شناختی بعنوان علمی میان رشته ای و نوپا در سطح جهان رو به گسترش است و دانشگاه فردوسی مشهد همانند سایر بخش های علمی بخشی از توان خود را بر آموزش در این حوزه قرار داده است. وجود نهادی همگرا برای استفاده از پتانسیل پژوهشی دانشجویان در دانشکده های مختلف برای ارتقاء علمی در حوزه علوم شناختی بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. هسته پژوهشی علوم شناختی در جهت تحقق اهداف و نیازهای خود فعالیت خود را آغاز کرده است و در چندین بخش مختلف به دانشجویان و دانش آموختگان این رشته خدماتی ارائه می دهد. از اهم اهداف این هسته کمک به دانشجویان و پژوهشگران برای پیشبرد هرچه بهتر طرح های خود، پیوند آموخته های علم شناخت با نیازهای روز کشور و موسسات و ارگان های مختلف و برگزاری دوره ها، میزگردها و کارگاه های مختلف جهت مهارت افزایی جویندگان این علوم است.

 

 

  1. اخبار
  2. اطلاعیه ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک...

31 Jul 2022

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک...

31 Jul 2022

اختلالات روانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی است. با افزایش فشارهای روانی ناشی از عوامل مختلف، نیاز به روش‌های درمانی موثر بیش از پیش احساس می‌شود. روان‌درمانی به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش علائم این اختلالات شناخته شده است. این پژوهش به بررسی تغییرات عملکردی مغز در اثر روان‌درمانی با استفاده از تکنیک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) می‌پردازد.

اهداف
هدف این مطالعه بررسی تغییرات عملکردی مغز در بیماران مبتلا به اختلالات روانی پس از روان‌درمانی و مقایسه این تغییرات بین روش‌های مختلف روان‌درمانی (روان‌پویشی و غیر روان‌پویشی) است.

روش پژوهش
برای اجرای این مطالعه، از دستورالعمل‌های PRISMA برای مرور سیستماتیک و متاآنالیز استفاده شد. روش‌های زیر در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار گرفتند:

پایگاه‌های اطلاعاتی: مقالات از پایگاه‌های PubMed، Scopus و Web of Science جمع‌آوری شدند.
معیارهای ورود: مطالعاتی که از تکنیک fMRI برای اسکن مغز قبل و بعد از روان‌درمانی استفاده کرده‌اند و نتایج را به صورت مختصات مکانی در فضای MNI یا Talairach گزارش کرده‌اند.
معیارهای خروج: مطالعات مرور سیستماتیک، متاآنالیز، مطالعات رفتاری، مطالعات تک موردی MRI یا fMRI، و سایر تکنیک‌های تصویربرداری مانند PET، SPECT یا EEG از مطالعه خارج شدند.
نتایج
پس از حذف موارد تکراری و ارزیابی محتوای هر مطالعه، 38 مقاله وارد تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تغییرات همگنی در گره‌های فرونتال چپ و ناحیه قشری قدامی اینسولا مشاهده شد. مطالعاتی که به تغییرات طولی روان‌درمانی با استفاده از وظایف احساسی یا شناختی پرداخته بودند، نیز همگنی چپ‌سویی در اینسولای قدامی و گره‌های فرونتال بالا و پایین نشان دادند.

بحث و نتیجه‌گیری
این مطالعه نشان داد که تمامی مداخلات روان‌شناختی از دیدگاه عملکردی بر مغز تاثیر دارند. مناطق فرونتال، پری‌فرونتال، قشر اینسولا، و گره‌های فرونتال بالا و پایین در این تغییرات دخیل بودند. روان‌درمانی روان‌پویشی به ویژه با نواحی خاصی مانند گره‌های فرونتال و پوتامن مرتبط بود. این یافته‌ها اهمیت روان‌درمانی در تغییرات عملکردی مغز را تأیید می‌کنند و می‌توانند به توسعه درمان‌های موثرتر کمک کنند.

NBIC_300.248.png

فناوری‌های همگرا

computational_.300__248_px.png

مدل سازی شناختی

cognitive_science_300_248.png

علوم‌شناختی

philosophy_of_mind_300__248_px.png

فلسفه ذهن

neuro_300__248_px.png

علوم اعصاب شناختی

anthropology_300.248.png

انسان‌شناسی شناختی

linguistics_300__248_px.png

زبان‌شناسی شناختی

cognitive_psy_300__248_px.png

روان‌شناسی شناختی

1 گروه آموزشی
2 مقطع تحصیلی
7 هیات علمی عضو هسته
11 دانشجوی دکتری
43 دانش آموخته
51 دانشجوی ارشد