هسته پژوهشی علوم شناختی


انجام فعالیت در حوزه های علمی و پژوهشی نیازمند وجود ساختارهای هدایت کننده و تسهیل گر می باشد. در این بین شاخه های میان رشته ای نیز از این قاعده نه تنها مستثنی نیستند بلکه بعلت نیاز به همکاری میان رشته های مختلف نیاز شدیدتری به وجود نهاد و ساختاری پیوند دهنده و هدایت کننده دارند. علوم شناختی بعنوان علمی میان رشته ای و نوپا در سطح جهان رو به گسترش است و دانشگاه فردوسی مشهد همانند سایر بخش های علمی بخشی از توان خود را بر آموزش در این حوزه قرار داده است. وجود نهادی همگرا برای استفاده از پتانسیل پژوهشی دانشجویان در دانشکده های مختلف برای ارتقاء علمی در حوزه علوم شناختی بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. هسته پژوهشی علوم شناختی در جهت تحقق اهداف و نیازهای خود فعالیت خود را آغاز کرده است و در چندین بخش مختلف به دانشجویان و دانش آموختگان این رشته خدماتی ارائه می دهد. از اهم اهداف این هسته کمک به دانشجویان و پژوهشگران برای پیشبرد هرچه بهتر طرح های خود، پیوند آموخته های علم شناخت با نیازهای روز کشور و موسسات و ارگان های مختلف و برگزاری دوره ها، میزگردها و کارگاه های مختلف جهت مهارت افزایی جویندگان این علوم است.

 

 

  1. اخبار
  2. اطلاعیه ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک...

31 Jul 2022

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک...

31 Jul 2022

اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان است که با بی‌توجهی، بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی مشخص می‌شود. این اختلال می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و رفتاری کودکان داشته باشد. از این رو، پژوهش‌های بسیاری به دنبال یافتن روش‌های درمانی موثر برای مدیریت علائم این اختلال هستند. یکی از روش‌های پیشنهادی، استفاده از موسیقی به عنوان ابزاری موثر در بهبود علائم ADHD است.

مقدمه
اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یک اختلال روانی مزمن است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً در تمرکز و توجه به مشکلاتی برخورد می‌کنند و ممکن است در کنترل رفتارهای خود دچار مشکل باشند. این اختلال می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. به همین دلیل، پژوهش‌های متعددی در تلاش‌اند تا راهکارهای مناسبی برای مدیریت و کاهش علائم ADHD پیدا کنند.

پیشینه پژوهش
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که موسیقی می‌تواند اثرات مثبتی بر علائم ADHD داشته باشد. موسیقی به عنوان یک محرک حسی می‌تواند بهبود توجه و کاهش رفتارهای تکانشی را در افراد مبتلا به ADHD به همراه داشته باشد. برخی پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند که استفاده از موسیقی در زمینه‌های آموزشی می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به ADHD کمک کند.

روش پژوهش
این مطالعه با استفاده از مرور سیستماتیک و متاآنالیز، اثرات موسیقی بر علائم ADHD را بررسی کرده است. برای این منظور، پایگاه‌های داده معتبر به جستجوی مطالعاتی پرداخته‌اند که به بررسی اثرات موسیقی بر علائم ADHD پرداخته‌اند. معیارهای ورود به مطالعه شامل مقالات پژوهشی معتبر، استفاده از روش‌های علمی قابل قبول و بررسی اثرات موسیقی بر کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD بوده است.

نتایج
از میان 70 مطالعه شناسایی‌شده، 17 مطالعه به طور خاص اثرات مثبت موسیقی بر علائم ADHD را گزارش کرده‌اند. این مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از موسیقی به عنوان بخشی از برنامه‌های درمانی می‌تواند بهبود قابل توجهی در توجه و کاهش رفتارهای تکانشی کودکان مبتلا به ADHD داشته باشد.

بحث و نتیجه‌گیری
بر اساس یافته‌های این مطالعه، موسیقی می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر در مدیریت علائم ADHD مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از موسیقی در برنامه‌های آموزشی و درمانی می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش رفتارهای مشکل‌ساز کودکان مبتلا به ADHD کمک کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که مراکز آموزشی و درمانی به بررسی و استفاده از روش‌های مبتنی بر موسیقی در برنامه‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

توضیحات بیشتر درباره اثرات موسیقی بر ADHD
موسیقی می‌تواند از طریق تحریک سیستم عصبی و افزایش فعالیت مناطق مختلف مغز، به بهبود تمرکز و کاهش رفتارهای تکانشی کمک کند. در مطالعات انجام‌شده، مشاهده شده است که موسیقی باعث افزایش تولید دوپامین، هورمونی که نقش مهمی در تنظیم توجه و رفتار دارد، می‌شود. همچنین، موسیقی می‌تواند با ایجاد محیطی آرام و جذاب، استرس و اضطراب کودکان مبتلا به ADHD را کاهش دهد.

کاربردهای عملی موسیقی در درمان ADHD
استفاده از موسیقی در محیط‌های آموزشی: یکی از روش‌های موثر در بهبود علائم ADHD، استفاده از موسیقی در کلاس‌های درس است. مطالعات نشان داده‌اند که پخش موسیقی آرام و بدون کلام در حین انجام فعالیت‌های تحصیلی می‌تواند به بهبود تمرکز و کاهش حواس‌پرتی کودکان مبتلا به ADHD کمک کند.

موسیقی درمانی: موسیقی درمانی یک روش تخصصی است که در آن از موسیقی به عنوان ابزار درمانی برای بهبود علائم ADHD استفاده می‌شود. موسیقی درمانی می‌تواند شامل نواختن ساز، خواندن آواز یا گوش دادن به موسیقی باشد. این روش می‌تواند به بهبود تعاملات اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس و کاهش رفتارهای مشکل‌ساز کمک کند.

تمرینات موسیقیایی: تمرینات موسیقیایی مانند نواختن سازهای موسیقی یا خواندن آواز می‌تواند به بهبود مهارت‌های حرکتی و هماهنگی کودکان مبتلا به ADHD کمک کند. این تمرینات می‌توانند باعث افزایش تمرکز و کاهش رفتارهای تکانشی شوند.

توصیه‌ها برای استفاده از موسیقی در درمان ADHD
انتخاب موسیقی مناسب: برای بهره‌برداری بیشتر از موسیقی در درمان ADHD، انتخاب موسیقی مناسب بسیار مهم است. موسیقی‌های آرام و بدون کلام معمولاً تاثیر بیشتری در بهبود تمرکز و کاهش استرس دارند.

ایجاد برنامه‌های منظم: استفاده منظم و مداوم از موسیقی در برنامه‌های روزانه کودکان مبتلا به ADHD می‌تواند تاثیرات مثبت بیشتری داشته باشد. برنامه‌های منظم می‌توانند شامل گوش دادن به موسیقی در زمان‌های مشخصی از روز یا شرکت در جلسات موسیقی درمانی باشند.

توجه به علایق کودکان: انتخاب موسیقی‌هایی که کودکان به آنها علاقه دارند، می‌تواند انگیزه و تمایل آنها به شرکت در برنامه‌های موسیقیایی را افزایش دهد. این کار می‌تواند باعث افزایش تاثیرات مثبت موسیقی بر علائم ADHD شود.

نتیجه‌گیری نهایی
مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند به عنوان یک روش مکمل در مدیریت علائم ADHD موثر باشد. با توجه به تاثیرات مثبت موسیقی بر بهبود توجه و کاهش رفتارهای تکانشی، می‌توان از این روش به عنوان بخشی از برنامه‌های درمانی و آموزشی برای کودکان مبتلا به ADHD استفاده کرد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که والدین، معلمان و متخصصان درمانی به بررسی و استفاده از روش‌های مبتنی بر موسیقی در برنامه‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

با توجه به نتایج مثبت این مطالعات، می‌توان گفت که موسیقی نه تنها یک ابزار تفریحی و سرگرمی است، بلکه می‌تواند به عنوان یک ابزار درمانی موثر در بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به ADHD مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، پژوهش‌های بیشتری در این زمینه می‌تواند به شناسایی روش‌های بهتر و موثرتر در استفاده از موسیقی برای مدیریت علائم ADHD کمک کند.

NBIC_300.248.png

فناوری‌های همگرا

computational_.300__248_px.png

مدل سازی شناختی

cognitive_science_300_248.png

علوم‌شناختی

philosophy_of_mind_300__248_px.png

فلسفه ذهن

neuro_300__248_px.png

علوم اعصاب شناختی

anthropology_300.248.png

انسان‌شناسی شناختی

linguistics_300__248_px.png

زبان‌شناسی شناختی

cognitive_psy_300__248_px.png

روان‌شناسی شناختی

1 گروه آموزشی
2 مقطع تحصیلی
7 هیات علمی عضو هسته
11 دانشجوی دکتری
43 دانش آموخته
51 دانشجوی ارشد