دکتر محمدعلی زلفی‌گل، نائب رئیس شورای عالی عتف و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین نشست خود با مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور، با تاکید بر اهمیت و تاثیر پژوهش در توسعه و پیشرفت کشور گفت: "باید پژوهشگاه‌های ما به سمت تعریف پروژه‌های کلان ملی و بین‌المللی چندرشته‌ای و بین رشته‌ای بروند تا بتوان از پتانسیل همه پژوهشگران بخش‌های مختلف استفاده کرد." 

وزیر علوم در این نشست که با موضوع "فعالیت ها، دستاوردها و آرزوها برای آینده" برگزار شده بود، بر اهمیت تولید ثروت از دانش تاکید کرد و گفت: 

در تلاش هستیم معاونت فناوری را به صورت مستقل ایجاد کنیم تا بتوانیم در راستای تولید ثروت از دانش جدی‌تر عمل کنیم.

وزیر علوم با اشاره به عملکرد مطلوب موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌های کشور افزود: در شرایط سخت و حساس سال‌های اخیر، نقش پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی بسیار مهم و چشمگیر بوده است که توانستیم از مشکلات و بحران‌ها به خوبی عبور کنیم.
دکتر زلفی‌گل با اشاره به آرزوهای مدیران پژوهشگاه‌های کشور در حوزه پژوهش، اظهار داشت: وقتی آرزوهای بزرگ داشته باشیم، برای رسیدن به آن آرزوها، تلاش‌های بزرگی هم انجام خواهیم داد و از آنجائیکه خداوند قادر متعال علم مطلق، توانای مطلق و ثروت مطلق است باید همواره از درگاهش آرزوهای بزرگ بخواهیم.
وزیر علوم ادامه داد: به عنوان یک خدمتگذار در سیستم آموزش عالی انتظارم از پژوهشگاه‌ها این است که خود را به انجام پژوهش‌های کوچک با تعداد محدود اعضای هیات علمی خود نکنند بلکه هنرشان این باشد که با تعریف پروژه‌های کلان ملی چندرشته‌ای و بین رشته‌ای، هدایت پژوهشگران سایر بخش‌ها را نیز در دست بگیرند و با مهندسی معکوس پروژه‌های پژوهشی از پژوهشگران برجسته بخش خصوصی و دولتی استفاده کنند تا پتانسیل‌های بالقوه نهفته در این بخش به بالفعل تبدیل شود.
وی افزود: باید طوری موضوع پژوهش هدایت شود که حتی فراتر از پژوهشگران داخلی، از پژوهشگران خارجی نیز بهره برد و پروژه‌های بزرگ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف کرد. همچنین انجمن‌های علمی کشور که حدود ۴۴۰ انجمن در کشور داریم، هر کدام باید ۱۰ پروژه کلان ملی معرفی کنند تا بتوانیم با تعریف این پروژه‌های تاثیرگذار و مهم ملی اعتبار مستقلی در این حوزه جذب کنیم.

سطح انتظارات باید از پژوهشگاه‌ها بالا برود

وی با بیان اینکه سطح انتظارات باید از پژوهشگاه‌ها بالا برود، اظهار داشت: با انجام پژوهش‌های مهم چندرشته‌ای بین‌المللی است که می‌توانیم به دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی جامه عمل بپوشانیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود با بیان اینکه مدیران، مسئولان و سیاستگذاران، مجری نظرات اندیشمندان و دانشمندان هستند و اندیشمندان و دانشمندان و متفکران نیز در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حضور دارند و به این طریق در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار می‌شوند و جامعه بر محور علم و دانش اداره می‌شود.

NBIC_300.248.png

فناوری‌های همگرا

computational_.300__248_px.png

مدل سازی شناختی

cognitive_science_300_248.png

علوم‌شناختی

philosophy_of_mind_300__248_px.png

فلسفه ذهن

neuro_300__248_px.png

علوم اعصاب شناختی

anthropology_300.248.png

انسان‌شناسی شناختی

linguistics_300__248_px.png

زبان‌شناسی شناختی

cognitive_psy_300__248_px.png

روان‌شناسی شناختی

1 گروه آموزشی
2 مقطع تحصیلی
7 هیات علمی عضو هسته
11 دانشجوی دکتری
43 دانش آموخته
51 دانشجوی ارشد